Aanleiding
Bij SSHN stonden we voor de uitdaging om ons debiteurenbeheer te optimaliseren. De kosten van levensonderhoud stegen, en na de impact van de coronapandemie zagen we dat achterstanden in betalingen toenamen. Vanuit een sociaal oogpunt wilden we graag proactief acteren bij betalingsachterstanden. We waren op zoek naar iemand met administratieve ervaring, maar ook met een goed begrip van de sociale problematiek en een klantgerichte mindset. Esmeralda Timmermans, die al werkzaam was op de afdeling Wonen, bleek de perfecte kandidaat. Ze had niet alleen een duidelijke mening, maar was ook creatief in het bedenken van oplossingen. Door haar ervaring op de afdeling Wonen kon ze uitstekend de brug slaan tussen de front- en backoffice, om zo in samenwerking het proces integraal in te richten.
Aanpak
Esmeralda is een ware bruggenbouwer. Ze weet mensen samen te brengen en te motiveren voor een ketengerichte aanpak. Ze is geen persoon die zich verliest in dikke beleidsdocumenten, maar werkt gestructureerd aan praktische oplossingen.
In haar aanpak begon Esmeralda met grondig doorvragen, luisteren en observeren op de afdeling. Ze wilde het “waarom” achterhalen en stond zelfs af en toe letterlijk in het proces, met haar ‘poten in de modder’. Door deze hands-on benadering kwam ze snel met oplossingen die op brede steun konden rekenen.